El Mètode Glifing d'entrenament de la lectura treballa incidint en altres habilitats cognitives necessàries per a la pròpia lectura, però també pels aprenentatges en general. Estem parlant de les funcions executives.
Una d'aquestes habilitats és la Memòria de Treball, i avui us en volem parlar.
La
memòria de treball o memòria operativa (Bennetto, Pennington i Rogers, 1996 ) és l'habilitat per emmagatzemar i manipular
informació durant un curt espai de temps. És imprescindible per manipular informació
mentalment i, per
tant, està a la base de qualsevol raonament, aprenentatge o
capacitat de comprensió. Així mateix, sembla ser que la memòria de
treball és responsable del control de l'atenció i de la recuperació
de dades de la memòria a llarg termini (Baddeley, 1999).
La
memòria de treball permet mantenir
activada la informació
necessària per guiar la conducta durant el transcurs de l’acció.
Necessitem captar i manipular els estímuls rellevants de l'entorn,
més mantenir present una representació mental de l’objectiu que
ens guia, així com avançar una previsible situació futura. Tot
això ha de mantenir-se activat alhora per tal de poder executar amb
èxit una operació mental.
Què ens pot reportar una mala memòria de treball?
Dels treballs de la Dra. Alloway es desprèn el següent perfil de comportament en els alumnes amb un dèficit en la memòria de treball:
- Baixa habilitat en lectura i matemàtiques
- Reservats davant el grup, no massa participatius
- Es mostren preocupats pel fet de no poder recordar tota la informació que reben
- Sovint els professors els “mal diagnostiquen” com a problemes de dèficit
d'atenció i diuen d'ells coses com que no escolten o que estan sempre distrets
- Obliden instruccions
- Obliden fets recents
- Dificultat per mantenir els passos en tasques complexes
- Incapacitat o dificultat per resoldre tasques que impliquin recordar i processar informació
Què
és important saber de la memòria de treball? Que és limitada i que
es pot entrenar.
La
memòria de treball té un límit, es parla de 6 o 7 unitats
d'informació (per a un adult) que poden ser emmagatzemades i
manipulades. I es pot reforçar amb la pràctica i l'entrenament adequats.
Ja
se sabia que els resultats en memòria de treball tenien una alta
correlació amb els resultats en quocient intel·lectual, i això
duia a plantejar la hipòtesi que memòria de treball i quocient
intel·lectual fossin el mateix, però justament les diferències
entre aquestes dues mesures poden donar llum sobre les diferències
de resultat acadèmic entre subjectes que en principi tenen altes
puntuacions de quocient intel·lectual. Una bona memòria de treball
és important per assegurar uns bons resultats acadèmics.
M'encanta aquest article! Darrerament l'ús de la memòria a l'estudi és molt criticada per la pedagogia barata. Evidentment, memoritzar dades sense comprendre-les és absurd. Tot i que també és absurd que una persona que no tingui cap dada al cap podrá interpretar quelcom.
ResponEliminaEstimular la memòria no només és bo per l'estudi. Pot ser és un pas bàsic perquè les persones puguem reflexionar de veritat.
Al nens cal fer-los aprendre a fer servir la memòria. Només em queda un dubte: pot distingir-se quan estem davant d'un "passota" distret i davant d'algú amb problemes de memòria de treball?
Una abraçada a tot "Avesedari".